Oosterhamriktracé: 90 miljoen voor beetje tijdswinst?
De afgelopen 2 ½ jaar hebben wij veel tijd besteed aan overleg met de Gemeente over het Oosterhamriktracé. Stapels rapporten, kaarten en verslagen hebben we doorgenomen om te kijken wat de Gemeente van plan is en vooral wáárom.
Jullie, de wijkbewoners, hebben de BO niet gekozen. Wij zijn net als jullie gewoon bewoners van onze mooie wijk. Wij krijgen geen financiële vergoeding voor wat we doen. Omdat we niet gekozen zijn, nemen we geen standpunt in. Wat we doen, is proberen alle noodzakelijke informatie boven tafel te krijgen en voor de bewoners die er mee te maken krijgen, zoveel mogelijk inspraak te regelen. Zo hebben we ook aan de gesprekken over het Oosterhamriktracé meegedaan. In de wijkkrant hebben we er regelmatig wat over geschreven.
Er is al een hele tijd sprake van een verbinding over de Oosterhamrikkade en/of de Vinkenstraat naar de ringweg. Eerst alleen een weg, toen kwam de busbaan, daarna een tram en nu weer een weg. Er zijn twee belangrijke redenen dat deze plannen steeds terugkomen. Één, het UMCG heeft samen met de Gemeente in de tachtiger jaren besloten om in het centrum van de Stad te blijven. En twee, het aantal auto’s neemt nog steeds toe.
Zoals iedereen wel eens gezien heeft, stroomt de Petrus Campersingel rond het bezoekuur van het ziekenhuis helemaal vol en kan het wel een kwartiertje duren voordat je bij de ring aankomt. Het ziekenhuis blijft groeien, er komen steeds meer patiënten en er werken een heleboel mensen. Het aantal gepensioneerden neemt toe en hoewel dat lang niet voor iedereen telt, zijn ze gemiddeld wat gezonder en rijden ze langer auto (CBS: Transport en Mobiliteit 2016, pagina 75). En met die auto willen ze ook naar de stad toe. Neem daarbij dat de economie wat aantrekt en er daardoor ook weer meer winkel- en werkverkeer op de weg komt. Het is duidelijk waarom dit deel van de Stad in de spits volloopt.
Beloftes en nadelen
Om dit tegen te gaan, vindt de Gemeente dat er een nieuwe weg moet worden aangelegd over de Oosterhamrikkade en door de Vinkenstraat en E. Thomassen á Theussinklaan. Over de Oosterhamrikkade zullen de auto’s gaan rijden en door onze wijk komt een busbaan.
De Gemeente stelt er tegenover dat de woonomgeving opgeknapt gaat worden. Er komt meer dan 10.000 vierkante meter extra groen en een bushalte voor de Lidl. In de toekomst kunnen we allemaal heel makkelijk via het tracé naar de ringweg toe. Het probleem is dat er voor de mensen die aan die wegen wonen een heleboel gaat veranderen. Heel veel meer geluidshinder van het verkeer, meer uitlaatgassen en er gaan parkeerplekken verloren. Het zal in sommige gevallen ook een stuk lastiger worden om de weg over te steken. Alles bij elkaar gaat de aanleg meer dan 90 miljoen euro kosten (inclusief een nieuwe brug over het Van Starkenborghkanaal), terwijl de tijdwinst op de Petrus Campersingel maar erg klein is.
De BO wil garanties
Het afgelopen jaar heeft de Gemeente drie mogelijke trajecten onderzocht en nu stelt de Wethouder dit traject voor. Wij vinden echter dat er nog onvoldoende informatie is om een goede keuze te maken. En dat er nog meer uitgezocht moet worden. Vooral welke effecten die het voor de omwonenden heeft. Dinsdag 6 maart komt de raadscommissie ‘verkeer’ naar de wijk toe. In het informatiecentrum op de Oosterhamrikkade willen ze horen wat wij en jullie van het plan vinden.
Wij zullen onder andere zeggen dat we een aantal keiharde garanties willen waaraan het plan moet gaan voldoen. Drie daarvan zijn: voldoende veilige oversteekplaatsen, voldoende geld te beschikking stellen dat het nieuwe groen ook echt goed onderhouden gaat wordt en dat er wordt gekeken naar aanpassingen op de Florakade en Zaagmuldersweg om het hardrijden tegen te gaan.
Willen jullie meer criteria weten, stuur ons dan een mailtje of kom langs. Je kan natuurlijk ook langs komen bij de Raadscommissie.
Comments