Volg de BO

Stelling: Het Oosterhamriktracé is achterhaald

Een auto-ontsluiting door het Oosterhamriktracé is een achterhaalde oplossing. Beter is te kiezen voor een schoner en omgevingsvriendelijker alternatief.

De stad heeft in de spits een bereikbaarheidsprobleem. De gemeenteraad heeft daarom een principebesluit genomen om onderzoek te doen naar een auto-ontsluitingsweg door het Oosterhamriktracé van de ring naar het UMCG en de binnenstad. Uit de variantenstudie die volgde blijkt inmiddels dat het resultaat van de ontsluitingsweg tegenvalt, dat de milieuschade voor de leefomgeving groot is en de kosten enorm. Desalniettemin koos de raad er voor om één van de drie varianten nader te onderzoeken. Het betreft de variant splitsing, waarbij massa’s auto’s langs het kanaal geleid worden en bussen voortaan door de Vinkenstraat en E. Thomassen à Thuessinklaan rijden. Dit nadere onderzoek neemt niet weg dat het nut en de noodzaak van een de ontsluitingsweg opnieuw ter discussie staat.

De gemeenteraad heeft daarom ook verschillende interessante en belangrijke moties aangenomen. Zo wordt ook onderzoek gedaan naar een groot verkeerscirculatieplan voor de stad en naar schonere alternatieven om de bereikbaarheid van de stad te vergroten.

De Raad voor de leefbaarheid en infrastructuur gaf dit jaar in een rapport al aan dat nieuwe autowegen geen logische oplossingen meer zijn voor het vergroten van de bereikbaarheid in ons land. Nieuwe wegen trekken meer verkeer aan en uit het verleden valt te leren dat de gewonnen verlichting van verkeersdrukte meestal maar tijdelijk is. Gaat het in deze tijd niet vooral om een andere kijk op het gebruik van het verkeerswegennet?

Ligt het dan ook niet veel meer voor de hand om aan groene oplossingen te denken? Voor slechts een fractie van de kosten van een ontsluitingsweg kan een fietsverbinding gerealiseerd worden tussen het P&R-terrein bij Kardinge en de stad. Werknemers van het UMCG die van buiten de stad komen hoeven het drukke stadsverkeer niet meer in: zij kunnen bij Kardinge parkeren en met fiets of pendelbus eenvoudig naar het ziekenhuis rijden. De drukke Korreweg wordt met een nieuwe fietsverbinding ook sterk ontlast. Passen deze of andere een groene oplossingen niet ook veel beter bij de ambitie van de gemeente om de gezondste stad van Nederland te zijn?

Debat in de Oosterparkwijk

Op 21 november wordt in de gemeente Groningen een verkiezing voor de gemeenteraad gehouden. Daarom is er een debat georganiseerd op dinsdag 13 november. Dit is opgezet door Bewonersorganisatie Oosterpark, Buurtoverleg Professorenbuurt-Oost en woonschepen Oosterhamrikkanaal. Het gaat plaats vinden aan de Oosterhamrikkade 119, inloop vanaf 19:30. Bewoners zijn van harte welkom om aan te schuiven.

Er zijn vijf stellingen gemaakt en aan de partijen voorgeschoteld. Komende dagen gaan we deze online zetten, hierboven staat de derde. De stellingen geven niet noodzakelijk de mening van buurtbewoners weer, maar zijn een kapstok voor discussie over het onderwerp. Deze onderwerpen zijn allemaal gericht op onze wijk of de directe omgeving. Ter verheldering is bij iedere stelling een toelichting gegeven. De partijen gaan gevraagd worden of ze het met de stelling wel of niet eens zijn. Vervolgens is per stelling 20 minuten uitgetrokken voor debat. Het is vervolgens de bedoeling dat ook bewoners kunnen deelnemen en dat er een interessant gesprek ontstaat. Ons doel is een levendige avond waarin politiek en buurtbewoners elkaar ontmoeten. Het debat begint om 20:00 en eindigt om 22.00 uur precies. Daarna is er gelegenheid tot napraten met een borrel.